Drón pilóta elméleti vizsga - UEV (számítógépes elméleti vizsga)
A vizsga ismeretanyaga
- A vizsga ismeretanyaga a következő tantárgyak ismeretanyagával egyezik meg:
Légijog - LJ - UAS rendszerek üzembentartása - UÜ
- UAS rendszerek általános ismerete – UÁ
- Meteorológia – ME
- Emberi tényezők - ET
A vizsga teljesítéséhez egy számítógépes vizsgát kell teljesíteni, minimum 60 db feleletválasztós kérdéssel, úgy, hogy a vizsgakérdések legalább 75 %-át helyesen kell megválaszolni. Kérdésenként 1 pont adható. A kérdések száma az óraszám arányaiban oszlik meg, azaz:
- Légijog – LJ: 8 db kérdés
- UAS rendszerek üzembentartása – UÜ: 24 db kérdés
- UAS rendszerek általános ismerete – UÁ: 12 db kérdés
- Meteorológia – ME: 12 db kérdés
- Emberi tényezők – ET: 4 db kérdés
A vizsgára bocsátás feltétele a pilóta nélküli légijármű irányítói igazolvány megszerzésére felkészítő tanfolyam elméleti ismeretanyagának igazolt elvégzése.
Drón pilóta gyakorlati vizsga - UGV (gyakorlati vizsga)
A vizsga követelményei
A drón pilóta vizsga célja annak megállapítása, hogy a vizsgázó rendelkezik-e az UAS biztonságos üzemeltetéséhez szükséges gyakorlati ismeretekkel és készségekkel. A vizsgabiztos a feladatok végrehajtási módjából állapítja meg, hogy a vizsgázó eljutott-e a
készség szintjéig.
A drón pilóta gyakorlati vizsga időtartama 40 perc, melyből 20 perc a felkészülési idő, 20 perc a feladatok végrehajtására fordított idő, melybe beleszámít az UAS feladatok közötti pozícionálására, illetve az UAS beállítására és programozására fordított idő.
A drón pilóta gyakorlati vizsga akkor hajtható végre, ha a szélerősség nem haladja meg a 29 km/h-t, valamint ha a felhőalap legalább 60 m. Ezenfelül a vizsgabiztos dönthet a vizsga elhalasztásáról, amennyiben úgy ítéli meg, hogy az időjárási körülmények nem teszik lehetővé a gyakorlati vizsga biztonságos végrehajtását.
A drón pilóta gyakorlati vizsga során a vizsgázónak:
- a felkészülési időben el kell végeznie
- az UAS repülés előtti ellenőrzését a gyártói utasítások szerint,
- az időjárás ellenőrzését a műveleti területre vonatkozó rövidtávú előrejelzés beszerzésével és a helyszíni viszonyok megfigyelésével,
- a repüléshez szükséges dokumentumok meglétének ellenőrzését,
- a fel- és leszállóhely, továbbá a vészhelyzeti leszálló hely(ek) meghatározását és megjelölését a műveleti területen belül.
- teljesítenie kell valamennyi meghatározott feladatot,
- az 1-5 feladatokat kis méretű UA-val kell teljesíteni,
- a vizsgázónak a húzott tétel alapján kell teljesítenie a 6. és 7. feladatot, mely esetben a húzott tétel tartalmazza a repülendő útvonalat és azt, hogy a kis vagy a nagy méretű UA-t kell használni.
A vizsga során használandó UAS-okat, a helyszínt, a légteret és a vizsgafeladatok lefolytatásához szükséges engedélyeket, továbbá eszközöket a képző szervezetnek kell biztosítania.
Sikertelen a drón pilóta gyakorlati vizsga, ha:
a) a vizsgázó az alábbi hibák valamelyikét elköveti:
- repülésre alkalmatlan UAS-sal kísérel meg felszállni,
- arra alkalmatlan helyen kísérel meg felszállást vagy leszállást, vagy a leszállás az előre kijelölt leszállóhely vagy vészhelyzeti leszállóhely középvonalától számított 2 m sugarú körön kívül történik,
- a vizsgára illetve a feladatra kijelölt légteret függőleges vagy vízszintes irányban elhagyja vagy az oktató közbelépése nélkül elhagyná,
- a feladat végrehajtása során ütközik vagy az oktató közbelépése nélkül ütközne,
- az UAS a vizsgázó hibájából megsérül, valamely feladatot nem képes végrehajtani (egy részfeladaton belül a
hibapontok száma meghaladja a hármat) - a feladatokat nem képes végrehajtani a fent meghatározott idő alatt,
- a mydronespace applikációt nem, vagy nem megfelelően használja.
b) az a) pontban nem említett egyéb hibából származó hibapontok meghaladják az 5
hibapontot.
A vizsga ismeretanyaga
1. feladat: felszállás GPS jelet nem használó (pl.: ATTI) repülési módban, letakart telemetria kijelzéssel, majd függőleges emelkedés 10 m talajszint feletti magasságra VLOS repüléssel
- Követelmény:
- A vizsgázó a felszállás előtt ellenőrizze a környezetet, hogy nincs-e a feladat végrehajtását akadályozó körülmény. Szóban is ismertesse,hogy mit, és miért ellenőriz.
- A felszállást a vizsgázó repülésre alkalmas UAS-sal, arra alkalmas helyen és repülésre alkalmas időjárási körülmények között hajtsa végre.
- Az UAS az emelkedés során oldalirányban ne mozduljon el.
- A vizsgázó helyesen ítélje meg a repülési magasságot és állítsa meg az emelkedést a meghatározott magasság elérésekor.
- A feladatot egy 12 m átmérőjű és 16 m magas henger alakú légtérben kell megvalósítani, melynek függőleges tengelye a felszállási helyén megy keresztül.
- Hibapontot kell adni, ha:
- az UAS oldalirányú elmozdulása az emelkedés bármely szakaszában a felszállás helyéhez képest több, mint 3 m,
- az UAS repülési magassága az emelkedés megállításakor több, mint 13 m vagy kevesebb, mint 7 m.
2. feladat: az 1. feladat során elért pozíció tartása GPS jelet nem használó (pl.: ATTI) repülési módban letakart telemetria kijelzéssel, VLOS repüléssel
- Követelmény:
- A vizsgázó 30 másodpercig tartsa függőlegesen és vízszintesen az 1. feladatban elért pozíciót.
- A feladatot egy 12 m átmérőjű és 16 m magas henger alakú légtérben kell megvalósítani, melynek függőleges tengelye a felszállási helyén megy keresztül.
- Hibapontot kell adni, ha:
- az UAS oldalirányú elmozdulása a feladat légterének tengelyéhez képest több, mint 3 m,
- az UAS függőleges elmozdulása a tartandó magassághoz képest több, mint 3 m.
3. feladat: 2 egymástól 3 m távolságra elhelyezett oszlop körüli repülés nyolcas formában GPS jelet nem használó (pl.: ATTI) repülési módban, VLOS repüléssel, úgy, hogy az UAS folyamatosan a feladat megkezdésekor felvett irányba néz
- Követelmény:
- A nyolcas alakú útvonalat kétszer kell lerepülni a vizsgabiztos által meghatározott forgási irányban.
- Az útvonal repülése során a bójáktól való megengedett távolság maximum 5 m.
- Az útvonal repülése során a talajtól mért távolság minimum 1 m, maximum 3 m.
- A feladatot 2 perc alatt kell teljesíteni.
- A feladatot egy, a bóják elrendezéséhez igazodó, 15x12m alapterületű és 7 m magas légtérben kell megvalósítani.
- Hibapontot kell adni, ha:
- az útvonal repülése során a bójáktól való távolság nagyobb a megengedettnél,
- az útvonal repülése során a talajtól mért távolság nagyobb vagy kisebb a megengedettnél,
- a feladatot nem sikerül a meghatározott időn belül végrehajtani.
4. feladat: 2 egymástól 3 m távolságra elhelyezett bója körüli repülés nyolcas formában GPS jelet nem használó (pl.: ATTI) repülési módban, VLOS repüléssel, úgy, hogy az UAS folyamatosan a repülési irányba néz
- Követelmény:
- A nyolcas alakú útvonalat kétszer kell lerepülni a vizsgabiztos által meghatározott forgási irányban.
- Az útvonal repülése során a bójáktól való megengedett távolság maximum 5 m.
- Az útvonal repülése során a talajtól mért távolság minimum 1 m, maximum 3 m.
- A feladatot 2 perc alatt kell teljesíteni.
- A feladatot egy, a bóják elrendezéséhez igazodó, 15x12m alapterületű és 7 m magas légtérben kell megvalósítani.
- Hibapontot kell adni, ha:
- az útvonal repülése során a bójáktól való távolság nagyobb a megengedettnél,
- az útvonal repülése során a talajtól mért távolság nagyobb vagy kisebb a megengedettnél,
- a feladatot nem sikerül a meghatározott időn belül végrehajtani.
5. feladat: leszállás a 4. feladat befejező pozíciójához legközelebbi, a felkészülés során meghatározott leszállóhelyen vagy vészhelyzeti leszállóhelyen, GPS jelet nem használó (pl.: ATTI) repülési módban, VLOS repüléssel
- Követelmény:
- A vizsgázó biztonságosan közelítse meg a kiválasztott leszállóhelyet vagy vészhelyzeti leszállóhelyet.
- A vizsgázó a gyártó előírásai szerint hajtsa végre a leszállást.
- A leszállás a leszállóhely vagy vészhelyzeti leszállóhely középpontjától számított 1,5 m sugarú körön belül történjen.
- A leszállást a vizsgázó 30 másodpercen belül hajtsa végre.
- Hibapontot kell adni, ha:
- a leszállás az előírt területen kívül történik,
- a leszállást a vizsgázó nem tudja a meghatározott időn belül teljesíteni,
- az UAS a földet érést követően felborul.
6. feladat: BVLOS útvonal repülés manuálisan - felszállás GPS jelet használó, stabilizált repülési módban, a tételben meghatározott útvonal lerepülése, visszatérés a kiinduló helyre, leszállás, BVLOS repüléssel
- Követelmény:
- A vizsgázó biztonságosan repülje le a tételben meghatározott útvonalat.
- A tétel szerinti útvonalnak legalább 100 m hosszúnak kell lennie, tartalmaznia kell 7 fordulót, a fel és leszálláson kívül egy további emelkedést és süllyedést, a repülési magasságnak adottnak, 2 m és 20 m közöttinek kell lennie, és a repülésnek tartalmaznia kell egy olyanszakaszt, mely során az UAS-nak 2 m magasan két - 3 m vagy az UAS legnagyobb méretének háromszorosa távolságban lévő, amelyik nagyobb - bója között kell átrepülnie.
- A leszállás a leszállóhely középpontjától számított 1,5 m sugarú körön belül történjen
- A feladatot 5 perc alatt kell teljesíteni.
- A feladatot egy 50x50 m alapterületű, 25 m magas légtérben kell megvalósítani.
- Felszállás, leszállás és vészhelyzet esetén az UAS rendszerek üzembentartásának gyakorlatát oktató segítőként közreműködhet.
- Hibapontot kell adni, ha:
- az útvonal repülése során a tételben meghatározott repülési magasságtól való eltérés a 2 m-t meghaladja, vagy a repülési magasság 1 m alá csökken,
- a leszállás az előírt területen kívül történik,
- a feladat teljesítésére előírt időt túllépi.
7. feladat: útvonal repülés automatikus üzemmódban – felszállás, a tételben meghatározott útvonal lerepülése, visszatérés a kiinduló helyre automatikus üzemmódban, leszállás bármely üzemmódban.
- Követelmény:
- A vizsgázó a tételnek megfelelően programozza be az útvonal lerepülését.
- A tétel szerinti útvonalnak legalább 100 m hosszúnak kell lennie, tartalmaznia kell 4 fordulót, a fel és leszálláson kívül egy további emelkedést és süllyedést, a repülési magasságnak adottnak, 2 m és 50 m közöttinek kell lennie.
- A vizsgázónak egyszer át kell váltania automatikus üzemmódból nem automatikus üzemmódba, majd onnan vissza kell váltania automatikus üzemmódba.
- A leszállás a leszállóhely középpontjától számított 1,5 m sugarú körön belül történjen.
- A feladatot egy 50x50 m alapterületű, 60 m magas légtérben kell megvalósítani.
- Hibapontot kell adni, ha:
- a vizsgázó által beállított repülési magasság eltér a tételben szereplő magasságoktól,
- a vizsgázó által beállított forduló pontok helye eltér a tételben szereplőtől,
- a vizsgázó nem vált át nem automatikus üzemmódra és onnan vissza automatikus üzemmódra,
- a leszállás az előírt területen kívül történik.
A vizsgára bocsátás feltétele sikeres drón pilóta elméleti vizsga igazolt elvégzése.